Terapia logopedyczna
Prowadzona w naszym Centrum, obejmuje zarówno diagnozę, profilaktykę jak i całościową terapię z zakresu wad i zaburzeń mowy. Podczas prowadzonych przez nas terapii, korzystamy z najnowszych osiągnięć naukowych w dziedzinie logopedii, opartych na założeniach Metody Krakowskiej. Metoda ta w aktywny sposób stymuluje rozwój mowy u najmłodszych dzieci oraz kształtuje umiejętności komunikacyjne i językowe u dzieci starszych. Nasz zespół, od lat pracujący Metodą Krakowską, prowadzi naukę i doskonalenie analizy syntezy wzrokowej, w wyniku, której dzieci w sposób bezstresowy i efektywny uczą się pisania oraz czytania. Podczas ciekawych ćwiczeń z zakresu zaszeregowywania, odtwarzania sekwencji oraz myślenia przyczynowo-skutkowego kształtują umiejętności płynnego i poprawnego mówienia oraz zapisywania kolejno poznanych przez siebie słów i pojęć. Poprawna grafomotoryka i linearność (umiejętność układania, pisania i czytania od lewej do prawej strony), to kolejne korzyści płynące z nauki właśnie tą metodą. Metoda Krakowska w całości oparta jest na autorskich, wysoko ocenianych przez specjalistów materiałach opracowanych przez profesor dr hab. Jagodę Cieszyńską. Wśród naszych pacjentów są dzieci z zaburzeniami opóźnionego rozwoju mowy oraz dzieci z zaburzeniami spektrum autyzmu, z zespołem Aspergera, zespołem Downa oraz afazją, które pod czułym okiem naszych specjalistów, swoimi umiejętnościami dorównują rówieśnikom.
Logopedia – Metoda Krakowska
Metoda krakowska jest systemową terapią funkcji poznawczych dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi i genetycznymi. Powstała dzięki wieloletnim doświadczeniom terapeutycznym oraz badawczym zespołu związanego z Katedrą Logopedii w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie oraz Zespołu Diagnozy i Terapii Języka (obecnie Zespołu Wczesnego Wspomagania w Ośrodku dla Dzieci Niesłyszących).
Podstawowym założeniem tej metody jest stymulacja rozwoju intelektualnego dziecka. Budowanie systemu językowego (czasem jedynie w formie komunikacyjnej) umożliwia nie tylko komunikację, opisywanie i wyjaśnianie świata, ale także budowanie własnej tożsamości.
Nie chodzi tu tylko o naukę mowy, czy naukę czytania, ale o osiągnięcie kolejnych etapów w rozwoju wszystkich funkcji poznawczych. Podczas terapii Metodą krakowską stosujemy:
- Terapię słuchową– program Słucham i uczę się mówić, oparty na badaniach nieuobrazowania mózgu.
- Stymulację naśladowania mowy ze wsparciem Gestów Artykulacyjnych (GA).
- Terapię funkcji wzrokowych (między innymi: koncentrowanie wzroku na twarzach, obrazkach, identyfikowanie obrazków, analiza synteza wzrokowa na materiale tematycznym-konkretnym i atematycznym-symbolicznym).
- Symultaniczno-Sekwencyjna Naukę Czytania i kształtowanie systemu językowego poprzez programowanie.
- Budowanie kompetencji komunikacyjnej i językowej poprzez prowadzenie Dziennika wydarzeń.
- Diagnoza dominacji stronnej umożliwiająca wybór dominującej ręki.
- Stymulację zabawy (od naśladowania elementów zabawy tematycznej do rozbudowanych sekwencji z użyciem języka w dialogach).
- Stymulację lewej półkuli mózgu (naśladowanie, kontynuowanie, uzupełnianie sekwencji i szeregów, wskazywanie relacji, naśladowanie symbolicznych, linearnych, sekwencyjnych wzorów z klocków).
- Terapię zachowań społecznych (stosowanie się do reguł, nawiązywanie kontaktu z dorosłymi, starszymi dziećmi i rówieśnikami.
- Stymulację funkcji motorycznych (manualnych, planowania ruchu i motoryki dużej).
- Stymulację przetwarzania bodźców smakowych, zapachowych i dotykowych (poznawanie smaków, zapachów i wrażeń dotykowych poprzez język).
- Stymulację pamięci (ćwiczenia pamięci symultanicznej i sekwencyjnej na materiale konkretnym i symbolicznym),
- Ćwiczenia kategoryzacji (od kategorii prymarnych do językowo wyrażonych)
- Ćwiczenia myślenia sytuacyjnego i przyczynowo-skutkowego.
- Ćwiczenia myślenia przez analogię.
Jeśli twoje dziecko ma trudności, skontaktuj się z nami, postaramy się udzielić informacji i rozwiać wątpliwości.
Terapia miofunkcjonalna
Terapia miofunkcjonalna to specjalistyczna forma ćwiczeń, które pomagają dzieciom prawidłowo oddychać, połykać, mówić i rozwijać mięśnie twarzy oraz języka. Dzięki niej możliwe jest skorygowanie nieprawidłowych nawyków, które mogą prowadzić do problemów ze zgryzem, wymową czy nawet ze snem.
Kiedy warto rozważyć terapię miofunkcjonalną dla dziecka?
Jeśli Twoje dziecko:
•oddycha przez usta, nawet podczas snu,
•ma otwartą buzię i często wystawiony język,
•mówi niewyraźnie lub ma wady wymowy,
•ma trudności z przełykaniem, gryzieniem lub życiem pokarmów,
•ssie palec, obgryza paznokcie lub zgrzyta zębami,
•nosi aparat ortodontyczny lub przygotowuje się do leczenia ortodontycznego.
Na czym polega terapia?
Terapia miofunkcjonalna opiera się na prostych, codziennych ćwiczeniach – często w formie zabawy – które uczą dziecko, jak prawidłowo:
•oddychać przez nos,
•ustawić język, żuchwę i wargi w spoczynku,
•połykać,
•mówić wyraźnie i poprawnie.
Regularne ćwiczenia prowadzą do trwałych zmian, które wspierają rozwój mowy, zgryzu i ogólnego zdrowia dziecka.